تصاوير منتخب

۱۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

۰

روز عرفه همتای شب قدر


روز عرفه، همتاى شب قدر

نویسنده:عباس فغانی
منبع: رسالت/6323
مقاله حاضر نگاهى است اجمالى به ویژگى‌هاى روز عرفه و فلسفه پیدایش آن. در این مقاله با استناد به آیات و روایات به اهمیت این روز نیز اشاراتى شده که باهم آن را مى‌خوانیم؛
قرآن کریم براى ارتباط بیشتر بندگان با مبدا هستى از شیوه‌هاى مختلفى بهره مى‌گیرد. از جمله این شیوه‌ها تعیین زمان‌ها و مکان‌هاى خاصى براى نزدیک شدن بیشتر به درگاه حضرت حق مى‌باشد. در سوره ابراهیم(ع) آیه 5 از زمان‌هاى ویژه عبادت خدا با عبارت “ایام‌الله” یاد مى‌کند؛ “ایام‌الله را به آنان یادآورى نما.” ایام‌الله تمام روزهایى است که داراى عظمتى در تاریخ زندگى بشر است. مقصود از ایام‌الله زمان‌هایى است که امر خدا و آیات وحدانیت و سلطنت او ظاهر شده و یا ظاهر مى‌شود. ممکن است ایام ظهور رحمت و نعمت الهى جز این ایام بوده باشد.(1)
و نیز هر روز که یکى از فرمان‌هاى خدا در آن،چنان درخشیده که بقیه امور را تحت‌الشعاع خود قرار داده از ایام‌الله است هر روز که فصل تازه‌اى در زندگى انسان‌ها گشوده و درس عبرتى به آنها داده و ظهور و قیام پیامبرى در آن بوده و یا طاغوت و فرعون گردنکشى در آن به قعر دره نیستى فرستاده شده خلاصه هر روز که حق و عدالتى برپا شده و ظلم و بدعتى خاموش گشته، همه آنها از ایام‌الله است.
چنانکه در ادامه آیه مى‌فرماید: در همه ایام‌الله آیات و نشانه‌هایى است براى هر انسان شکیبا و پراستقامت و شکرگزار(2.) روز عرفه نیز مى‌تواند روز پیروزى انسان بر طاغوت نفس و نقطه درخشانى درتاریخ زندگى هر فردى باشد. روز عرفه روز تحول درونى و انقلاب معنوى با آن همه مزایا و ویژگى‌هاى ارزشمند براى هر مسلمان بیدار و آگاه است.روز عرفه از مصادیق بارز “ایام‌الله” است که در آن روز زمینه‌ها و مقدمات بیشترى براى رهیابى انسان به سوى کمال و سعادت وجود دارد. آمرزش گناهان، قبولى طاعات، آشنایى بیشتر با معارف اسلامی، تفکر و تامل در گذشته و آینده، برآورده شدن حاجات و توجه ویژه خداوند متعال به بندگان از جمله آنهاست.
آنچه از روایات و دعاهاى اهل‌بیت(ع) در این روز به دست مى‌آید نشانگر آن است که پروردگار هستى این روز را براى مناجات خود انتخاب کرده و نعمت‌هاى مادى و معنوى خود را در یوم‌الله عرفه بر بندگانش ارزانى داشته است. امام صادق(ع) در یکى از روایات مى‌فرماید: هرکس در این روز قبل از رفتن به مراسم دعاى عرفه در زیر آسمان دو رکعت نماز بخواند و در پیشگاه خداوند متعال به تمامى گناهان و خطاهاى خود اعتراف نموده و حقیقتا از درگاه پروردگارش پوزش ‌طلبد، خداوند متعال آنچه را که براى اهل عرفات مقدر نموده به او نیز عطا مى‌کند و تمام گناهان وى را مى‌آمرزد.(3)

از عرفه تا عرفات

در روز عرفه اولین حرکت حاجیان در سرزمین وحى بعد از احرام با توقف در صحراى عرفات آغاز مى‌شود.
آنان وظیفه دارند که از اذان ظهر روز نهم ماه ذى‌الحجه تا وقت نماز مغرب در آن بیابان توقف کرده و به ذکر و دعا و تفکر و نیایش بپردازند.
عرفات به مساحت 18 کیلومترمربع در شرق مکه و در میان راه طائف و مکه قرار دارد. این بیابان به وسیله کوه‌هایى که به شکل نیم‌دایره در اطرافش قرار دارد مشخص شده است.(4)
خداوند متعال در این مورد مى‌فرماید: “هرگاه مى‌خواهید از بیابان عرفات کوچ کنید خداوند را در مشعرالحرام یاد کنید، او را به یاد آرید همان طور که شما را هدایت کرد گرچه شما قبل از آن از گمراهان بودید.”(بقره / 198)
درباره نامگذارى این صحرا به عرفات نکاتى گفته شده که برخى عبارتند از: آدم و حوا همدیگر را در این ناحیه شناختند، اعمال حج به آدم یا ابراهیم(ع) در صحراى عرفه شناسانده شد و حاجیان همدیگر را در این ناحیه بیشتر مى‌شناسند.
ابن‌عباس در مورد نامگذارى روز عرفه مى‌گوید: وقتى حضرت ابراهیم(ع) در خواب دید که پسرش اسماعیل را در راه خدا قربانى مى‌کند تمام آن روز در اندیشه بود که آیا این خواب از جانب خداست یا نه؟
تا اینکه دوباره در شب دوم خواب را دید چون صبح شد مطمئن گردید که این دستور از سوى خداست و آن روز عرفه بود.

نیایش در عرفه

از ویژگى‌هاى روز عرفه دعا و نیایش به درگاه ربوبى است. پیشوایان معصوم(ع) با استفاده از موقعیت معنوى روز عرفه، مردم را به راز و نیاز و تقویت پیوند با سرچشمه کمالات ترغیب و تشویق مى‌کردند چرا که اساس شخصیت حقیقى انسان و ارزش او به اندازه ارتباطش با خداوند متعال تعیین مى‌شود. قرآن مى‌فرماید: “اى پیامبر بگو، پروردگارم براى شما ارزشى قائل نیست اگر دعاى شما نباشد.”(فرقان / 77)
امام حسین(ع) با استفاده از فضاى معنوى روز عرفه در صحراى عرفات و در دامنه کوه جبل‌الرحمه مناجات زیباى خود را زمزمه کرده و آواى ملکوتى‌اش نه تنها در میان حاجیان خانه خدا در صحراى عرفات طنین‌انداز بود بلکه آن نیایش‌هاى عاشقانه در طول تاریخ، دل‌هاى مشتاق را تحت تاثیر قرار داده است. آن حضرت در فرازى از دعا مى‌فرماید: پروردگارا، تفکر من در آثار و نشانه‌هاى تو موجب دورى دیدار مى‌گردد پس مرا به خدمتى وادار که با تو پیوندم دهد، چگونه بر وجود تو به چیزى استدلال شود که در وجودش به تو نیاز دارد؟
آیا غیر تو را ظهورى است که براى تو نیست و غیر تو آن قدر آشکار است تا تو را آشکارتر کند؟ معبودا! کى بوده‌اى که نیازمند دلیلى باشى تا برتو دلالت کند و کى دور بوده‌اى تا آزار ما را به تو بر ساند؟!
کى رفته‌اى زدل که تمنا کنم ترا
کى گشته‌اى نهفته که پیدا کنم ترا
با صدهزار جلوه برون آمدى که من
با صد هزار دیده تماشا کنم ترا
غایب نگشته‌اى که شوم طالب حضور
پنهان نبوده‌اى که هویدا کنم ترا
روز عرفه فرصتى استثنایى در هر سال است که باید از لحظات آن در تقویت رابطه با خداوند استفاده نمود.

روز رحمت و مغفرت

امام چهارم(ع) در روز عرفه، مردى را مشاهده کرد که تکدى مى‌کند و درخواست خود را با مردم در میان مى‌گذارد. حضرت به او فرمود: واى بر تو! در چنین روزى از غیر خدا طلب حاجت مى‌کنی؟ روز عرفه چنان عظمت دارد که امید است حتى جنین‌هاى در شکم مادر از برکت آن به سعادت برسند.(5)
دعاى 47 صحیفه سجادیه بعد از شکر و سپاس به پیشگاه بارى تعالى و درود و سلام بر پیامبر و آل او به ضرورت وجود رهبر پرداخته و در مورد عظمت این روز مقدس، عرضه مى‌دارد؛ “پروردگارا!! امروز، روز عرفه است، روزى که به آن شرافت، کرامت و عظمت بخشید‌ه‌اى و در آن روز، رحمت خودت را بر اهل عالم منتشر ساخته‌اى و با عفو و گذشت خود در این روز بر بندگان منت نهاده‌اى و عطیه و بخشش خود را در این روز نیکو گردانیده‌اى و به خاطر روز عرفه بر بندگانت تفضیل و لطف فرموده‌ای!”
انس با خدا، اعتماد به نفس، ایجاد تعادل و آرامش، افزایش قدرت تحمل در مقابل مشکلات، رهایى از وابستگى‌هاى مادى و دنیوی، پایین‌آمدن از مرکب غرور و خودخواهی، مشخص شدن ارزش انسان و آموزشهاى اخلاقى و اجتماعى از دستاوردهاى ارزشمند دعاها بویژه مناجات‌هاى روز عرفه مى‌باشد.
روز عرفه چنان اهمیت دارد که با شب قدر برابرى مى‌کند. امام صادق(ع) فرمود: اگر شخصى گناهکار نتواند در شب‌هاى با برکت ماه رمضان بویژه شب‌هاى قدر، خود را معرض نسیم رحمت الهى قرار دهد و آمرزیده شود، او تا سال آینده بخشوده نمى‌شود مگر اینکه عرفه را درک کند و از امتیازات آن روز بهره‌ گیرد.(6)
اساسا برخى از گناهان جز در روز عرفه و در منطقه عرفات در جاى دیگر قابل بخشش نیست؟
در روز عرفه شناخت حقیقى خداوند‌متعال بیشتر امکان‌پذیر است چرا که آن روز معرفت و آگاهى در فضاى به وجود آمده بویژه آنکه در آستانه عیدقربان و تقرب‌ الى‌الله است بهتر انجام مى‌شود.
رسول خدا(ص) فرمود: در روز عرفه خداوند متعال به بندگان عارفى که در پیشگاه الهى صف کشیده و نداى عاشقانه و عارفانه‌شان صحراى عرفات را پر کرده است مباهات مى‌کند و به فرشتگانش مى‌فرماید: اى ملائکه من! به بندگانم بنگرید که از راه‌هاى دور و نزدیک، مشکلات بسیارى را متحمل شده و به اینجا آمده‌اند. شما را گواه مى‌گیرم که من خواسته‌ آنان را برآوردم و گناهکارانشان را به خاطر نیکوکارانشان بخشیدم.(7)

بهترین عمل در روز عرفه

بهترین عملى که مى‌توان در روز عرفه انجام داد و به بهر‌ه‌هاى فراوان معنوى دست یافت، حضور در کنار مرقد مطهر حضرت امام حسین(ع) است. “بشیر دهان” روزى به حضور حضرت صادق(ع) آمده و عرضه داشت: مولاى من! من گاهى نمى توانم در روز عرفه در عرفات حضور یابم، به این جهت تلاش مى‌کنم تا خود را در روز عرفه به کربلا برسانم و امام حسین را زیارت کنم. پیشواى ششم فرمود: آفرین بر تو اى بشیر! اگر شخصى در روز عرفه با شناخت و معرفت کامل به مقام امام حسین(ع) به زیارت کربلا برود پاداش هزار حج و هزار عمره قبول شده و هزار غزوه که در کنار پیامبر یا امام عادل به جهاد پرداخته باشد برایش منظور مى‌شود. وقتى بشیر از این همه ثواب تعجب کرد امام صادق(ع) فرمود: اى بشیر‌! مطمئن باش هرگاه یکى از اهل ایمان در روز عرفه به کنار قبر امام حسین بیاید و با آب فرات غسل کند و آنگاه که به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) بپردازد به تعداد هر قدمى که به سوى حرم امام حسین بر مى‌دارد برایش ثواب یک حج کامل مى‌نویسند.(8)

پى‌نوشت‌ها:

1- المیزان، ج 12، ص 18
2- تفسیر نمونه، 10/270
3- اقبال الاعمال، ج 2، ص 67
4- آثار اسلامى مکه و مدینه، ص 130
5- من‌لایخصره الفقیه، ج 2،‌ ص 211
6- کافی، ج 2، ص 66
7- مجمع‌البیان، ج 7، ص 129
8- کامل‌الزیارات، ص 316

۰

سالروز ازدواج حضرت علی(ع)وحضرت فاطمه(س) مبارک باد.


اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) و روز خانوداه بر شما مبارک باد










امشب شب عروسی ماه و خورشید است. آسمان، جلوی قدم‏هایشان دامن می‏ گسترد.
نسیم، دیوارهای کوچه را غرق بوسه می‏کند؛ و ندای زیبای تکبیر، موسیقی شادترین عروسی هستی می شود.
چه مبارک شبی است امشب…
عیدتون مبارک







دیدم که در عرش شور و شوق برپاست

برپاگر این بزم شرف ذات خداست

گفتم به خرد چه اتفاق افتاده

گفتا که عروسی علی و زهراست

سالروز ازدواج حضرت علی ع و زهرا س مبارک باد





۱

شهادت حضرت امام محمد تقی امام جواد (ع) تسلیت باد



شناسنامه امام محمد تقی سلام الله علیه

 امام نهم

مقام:

 محمّد

نام:

 جواد، التقی

لقب:

 ابو جعفر

کنیه:

 علی

نام پدر:

 خیزران

نام مادر:

 10 رجب سال 195 ه ق

روز ولادت(ه ق):

 23 فروردین سال 190 ه ش

روز ولادت(ه ش):

 مدینه-عربستان سعودی

مکان ولادت:

 محمّد امین

سلاطین زمان تولّد:

 17 سال

مدت امامت(ه ق):

 25 سال

مدت عمر(ه ق):

 30 ذیقعده سال 220 ه ق

روز شهادت(ه ق):

 8 آذر سال 214 ه ش

روز شهادت(ه ش):

 معتصم

فرمانروایان زمان:

 معتصم

قاتل:

 کاظمین-عراق

محل دفن:

 4

فرزند پسر:

 7

فرزند دختر:

نگاهی به زندگانی امام جواد علیه السلام

آگاهیهای تاریخی درباره زندگی امام جواد علیه السلام چندان گسترده نیست؛ زیرا افزون بر آن که محدودیتهای سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم علیه السلام می گردید، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه که برای " حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت" بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار در منابع تاریخی است. افزون بر آن، زندگی امام جواد علیه السلام چندان طولانی نبوده است که اخبار فراوانی هم از آن در دسترس ما قرار گیرد.

و نیز گفتنی است، زمانی که امام رضا علیه السلام به خراسان برده شد، هیچ یک از اعضای خانواده خود را به همراه نبرد و در آنجا تنها زندگی می کرد. و از اخبار مربوط به شهادت امام رضا علیه السلام چنین بر می آید که امام جواد علیه السلام آن هنگام در مدینه اقامت داشت و تنها برای غسل پدر و اقامه نماز به آن حضرت در طوس حضور یافت.

هنگامی که مأمون بعد از شهادت امام رضا علیه السلام در سال 204 به بغداد بازگشت، از ناحیه حضرتش اطمینان خاطر پیدا کرده بود، ولی این را می دانست که شیعیان پس از امام رضا علیه السلام فرزند او را به امامت خواهند پذیرفت و در این صورت خطر همچنان بر جای خود خواهد ماند. او سیاست کنترل امام کاظم علیه السلام توسط پدرش را- که او را به بغداد آورده و زندانی کرده بود- به یادداشت و با الهام از این سیاست، همین رفتار را با امام رضا علیه السلام در پیش گرفت، ولی با ظاهری آراسته و فریبکارانه، به گونه ای که می کوشید نه تنها در ظاهر امر مسأله زندان و مانند آن در کار نباشد، بلکه با برخورد دوستانه، چنین تبلیغ شود که او علاقه و محبت ویژه نیز به ایشان دارد. اینک نوبت امام جواد علیه السلام فرا رسیده بود تا به نحوی کنترل شود. مأمون برای انجام این هدف، دختر خود را به عقد وی درآورد و او را داماد خود کرد. از همین رهگذر بود که مأمون به راحتی می توانست از طرفی امام را در کنترل خود داشته باشد و از طرف دیگر آمد و شد شیعیان و تماس های آنان را با آن حضرت زیر نظر بگیرد.

بر اساس برخی نقلها، مأمون پس از ورود به بغداد- در سال204- بلافاصله امام جواد علیه السلام را از مدینه به بغداد فراخواند.(1) افزون بر این، مأمون متهم بود که امام رضا علیه السلام را به شهادت رسانده است. اکنون می بایست با فرزند وی به گونه ای رفتار کند که از آن اتهام نیز مبرّی شود.

از روایتی که شیخ مفید از ریان بن شبیب نقل کرده، چنین بر می آید: موقعی که مأمون تصمیم به ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام گرفت، عباسیان برآشفتند؛ زیرا ترس آن داشتند که پس از مأمون، خلافت به خاندان علوی برگردد، چنانکه درباره امام رضا علیه السلام هم به سختی دچار همین نگرانی شده بودند.(2) ولی به طوری که از دو روایت فوق برمی آید، آنان مخالفت خود را به گونه دیگری وانمود کرده و گفتند: دختر خود را به ازدواج کودکی درمی آورد که :" لَم یتَفَقَّهُ فی دینِ الله ولا یعرف حلاله من حرامه ولا فرضاً من سنّته"؛کودکی که تفقه در دین خدا ندارد، حلال را از حرام تشخیص نمی دهد و واجب را از مستحب باز نمی شناسد.

مأمون در مقابل این برخورد، مجلسی برپا کرد و امام جواد علیه السلام را به مناظره علمی با یحیی بن اکثم، بزرگترین دانشمند و فقیه سنی آن عصر، فراخواند تا بدین وسیله مخالفان و اعتراض کنندگان عباسی را به اشتباه خود آگاه کند.(3) این در حالی بود که بنا به این دو روایت، هنگام عقد ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام هنوز به آن حضرت " صبی" اطلاق می شده است.

مکتب علمى امام جواد علیه السلام

مى‏دانیم که یکى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آنها است. این پیشوایان بزرگ هرکدام درعصر خود فعالیت فرهنگى داشته در مکتب خویش شاگردانى تربیت مى‏کردند و علوم و دانشهاى خود را توسط آنان در جامعه منتشر مى‏کردند، اما شرائط اجتماعى و سیاسى زمان آنان یکسان نبوده است، مثلا در زمان امام باقرعلیه السلام و امام صادق علیه السلام شرائط اجتماعى مساعد بود و به همین جهت دیدیم که تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق علیه السلام بالغ برچهار هزار نفر مى‏ شد، ولى از دوره امام جواد تا امام عسکرى علیه السلام به دلیل فشارهاى سیاسى و کنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود بود و ازاین‏ نظر تعداد راویان و پرورش یافتگان مکتب آنان نسبت ‏به زمان حضرت صادق علیه السلام کاهش بسیار چشمگیرى را نشان مى‏دهد.

بنابراین اگر مى‏خوانیم که تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب صد و ده نفر بوده‏اند (4) و جمعا 250 حدیث از آن حضرت نقل شده (5) ، نباید تعجب کنیم، زیرا از یک سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و کنترل سیاسى بود و از طرف دیگر، زود به شهادت رسید و به اتفاق نظر دانشمندان بیش از بیست و پنج‏ سال عمر نکرد!

درعین حال، باید توجه داشت که در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت، چهره‏هاى درخشان و شخصیتهاى برجسته‏اى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زکریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى بودند که هر کدام در صحنه علمى و فقهى وزنه خاصى به شمار مى‏رفتند، و برخى داراى تالیفات متعدد بودند.

از طرف دیگر، روایان احادیث امام جوادعلیه السلام تنها در محدثان شیعه خلاصه نمى‏شوند، بلکه محدثان و دانشمندان اهل تسنن نیز معارف و حقایقى از اسلام را از آن حضرت نقل کرده‏اند. به عنوان نمونه «خطیب بغدادى‏» احادیثى با سند خود ازآن حضرت نقل کرده است. (6) هم چنین حافظ «عبد العزیز بن اخضر جنابذى‏» در کتاب «معالم العترة الطاهرة‏» (7) و مؤلفانى نیز مانند: ابو بکر احمد بن ثابت، ابواسحاق ثعلبى، و محمد بن مندة بن مهربذ در کتب تاریخ و تفسیر خویش روایاتى از آن حضرت نقل کرده‏اند. (8)

نحوه شهادت حضرت

درباره آمد و شد امام در مدینه و احترام مردم نسبت به آن حضرت، اطلاعات مختصری در پاره ای از روایات آمده است.(9)

فراخوانی آن حضرت به بغداد، در سال 220، توسط معتصم عباسی، آن هم درست در همان اولین سال حکومت خود، نمی توانست بی ارتباط با جنبه های سیاسی قضیه باشد. به ویژه که درست همان سال که حضرت جواد علیه السلام به بغداد آمد، رحلت کرد؛ این در حالی بود که تنها 25 سال از عمر شریفش می گذشت. عناد عباسیان با آل علی علیه السلام به ویژه با امام شیعیان که در آن زمان جمعیت متنابهی تابعیت مستقل آنها را پذیرفته بودند، شاهدی است بر توطئه حکومت در شهادت امام جواد علیه السلام. همچنین خواستن آن حضرت به بغداد و درگذشت وی در همان سال در بغداد، همگی شواهد غیرقابل انکاری بر شهادت آن بزرگوار به دست عوامل عباسی می باشد.

مرحوم شیخ مفید، با اشاره به روایتی درباره مسمومیت و شهادت امام جواد علیه السلام، رحلت آن حضرت را مشکوک دانسته است.(10) بنا به روایت مستوفی، عقیده شیعه بر این است که معتصم آن حضرت را مسموم نموده است.(11)

پاره ای از منابع اهل تسنن، اشاره بر این دارند که امام جواد علیه السلام به میل خود و برای دیداری از معتصم عازم بغداد شده است.(12) در حالی که منابع دیگر، حاکی از آنند که معتصم به ابن زیات مأموریت داد تا کسی را برای آوردن امام به بغداد بفرستد.(13) ابن صبّاغ نیز با عبارت" اِشخاص المعتصم له من المدینة"(14) این مطلب را تأیید کرده است.

مسعودی روایتی نقل کرده که بنابر آن، شهادت آن حضرت به دست ام فضل، در زمانی رخ داده که امام از مدینه به بغداد نزد معتصم آمده بود.(15) ام فضل پس از شهادت امام، به پاس این عمل خود به حرم خلیفه پیوست.(16) این نکته را نباید از نظر دور داشت که ام فضل در زندگی مشترک خود با امام جواد علیه السلام از دو جهت ناکام مانده بود:

نخست آن که از آن حضرت دارای فرزندی نشد.
دوم آن که امام نیز چندان توجهی به وی نداشت .

ام فضل یک بار (گویا از مدینه) نامه ای نگاشت و از امام نزد مأمون شکایت کرد و از این که امام چند کنیز دارد گله نمود، ولی مأمون در جواب او نوشت:

ما تو را به عقد ابوجعفر درنیاوردیم که حلالی را بر او حرام کنیم، دیگر از این شکایتها نکن.(17) به هر حال، ام فضل پس از مرگ پدر، امام را در بغداد مسموم کرد و راه یافتن او به حرم خلیفه و برخورداری از مواهب موجود در آن، نشانی از آن است که این عمل به دستور معتصم انجام شده است.(18) و بالاخره امام جواد علیه السلام به شهادت رسید و حرم مطهر ایشان در کاظمین عراق قرار دارد که ملجا و پناهگاه عاشقان ایشان است .

پی نوشت ها

1- الحیاة السیاسیة للامام الجوادعلیه السلام، ص 65.

2- الارشاد، ص 319.

3- همان، صص319-320.

4- شیخ طوسى، رجال، الطبعة الاولى، نجف، منشورات المکتبة الحیدریة، 1381 ه. ق، ص 397-409. مؤلف «مسند الامام الجواد» تعداد یاران و شاگردان امام جواد را 121 نفر مى‏داند (عطاردی، شیخ عزیز الله، مسند الامام الجواد، مشهد، المؤتمر العالمی للامام الرضاعلیه السلام، 1410 ه. ق) و قزوینى آنها را جمعا 257 نفر مى‏داند (قزوینی، سید محمد کاظم، الامام الجواد من المهد الى اللحد، الطبعة الاولى، بیروت، مؤسسة البلاغ، 1408 ه. ق)

5- آقاى عطاردى در مسند الامام الجواد با احصائى که کرده مجموع احادیث منقول از پیشواى نهم را در زمینه‏هاى مختلف فقهى، عقیدتى، اخلاقى، و... ، تعداد مذکور در فوق ضبط کرده است.

6- تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتاب العربی،ج3، صص54 و55.

7- امین، سید محسن، اعیان الشیعة، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات،1403 ه. ق،ج2، ص 35.

8- ابن شهرآشوب،قم،المطبعة العلمیة،ج 4، ص384.

9- الکافی، ج1، صص492-493.

10- الارشاد، ص 326.

11- تاریخ گزیده ، صص 205-206.

12- الائمه الاثنی عشر، ابن طولون، ص 103؛ شذرات الذهب، ج2، ص 48.

13- بحارالانوار، ج50، ص8.

14- الفصول المهمه، ص 275.

15- مروج الذهب، ج3، ص 464.

16- الائمة الاثنی عشر، ابن طولون ص 104، الفصول المهمه، ص 276. ام فضل، خواهرزاده معتصم بود.

17- الارشاد، ص 323.

18- الکافی، ج 1، ص 323.


۰

پاداش کسی که چراغ مسجد را روشن کند و مسجد را گرامی بدارد

پاداش کسی که چراغ مسجد را روشن کند و مسجد را گرامی بدارد ا آیات قرآن و روایات معصومین (س) مسلمانان را به ایجاد پایگاه فرهنگی و ساختن مراکز عبادی و تعمیر آن، ترغیب کرده و به بیان آداب بهره گیری از مسجد و برکات و آثار سازنده دنیوی و اخروی آن پرداخته است. بخشی از روایات ترغیب کننده به بنا و آبادانی اماکن فرهنگی همچون مسجد است. 1- تاسیس مسجد تاسیس مسجد از مصادیق روشن باقیات صالحات است پیامبر (ص) در این باره فرمود: آنچه از کارها و نیکی های مومن پس از مرگش به او می رسد دانشی است که آن را منتشر کرده و فرزند صالح و نیز مصحف قرآنی است که خود بر جای گذاشته یا مسجدی است که ساخته است و باز فرمود: هفت چیز است که پس از مرگ، ثوابش برای بنده نوشته می شود که از جمله مسجدسازی است. پاداش مسجدسازی امام باقر (ع) فرمود: هر کس مسجدی بسازد، هر چند به اندازه لانه مرغ سنگخوار باشد خدا در بهشت برایش خانه ای می سازد. رعایت سادگی در بنای مسجد رسول خدا (ص) فرمود: مساجد خود را بی ایوان و کنگره بسازید (کنایه از ساده بودن و نداشتن زمینه مزاحمت برای همسایگان) و شهرهایتان را به لحاظ مکان و نمای زیبا به گونه ای بسازید که چشم نواز بوده و چشم انداز داشته باشد. پیامبر (ص) فرمود: مسجدتان را زر و زینت نیارایید؛ آنگونه که یهود و نصارا کنیه های خود را آراستند. مسجدسازی در مسیرها پیامبر (ص) فرمود: مسجد بسازید و خاک و خاشاک آن را بیرون ببرید. هر کس برای خدا مسجدی بسازد خدا در بهشت برایش خانه ای می سازد. مردی عرض کرد: ای رسول خدا! مساجدی که در مسیرها و میان راهها ساخته می شوند نیز اینگونه اند؟ فرمود: آری و بیرون بردن خاکروبه از آنها، مهریه حوریان بهشتی است. 2- توسعه بنای مسجد رسول خدا (ص) بر گروهی گذشت که به پی ریزی برای ساختن مسجدی مشغول بودند و گویا چون برای مسجد محدوده اندکی در نظر گرفته بودند. فرمود: آن را گسترش دهید و (با اجتماع در آن) آن را پر کنید آنان براساس فرمان پیامبر (ص) مسجد را گسترش دادند. 3- آبادانی مسجد امیرمومنان فرمود: هرگاه خدا اراده کند که اهل زمین را به عذابی گرفتار کند، می گوید: اگر نبودند کسانی که در بزرگی و عظمت من یکدیگر را دوست می دارند و مسجدهایم را آباد می سازند و در سحرگاهان به استغفار و طلب آمرزش می پردازند حتماً عذابم را نازل می کردم. آبادانی مساجد نشانه جوانمردی است؛ امیرمومنان علی (ع) می فرماید: مروت و جوانمردی در شش چیز است سه چیز در حضر (وطن) و آنها تلاوت قرآن، آبادسازی مساجد برای خدا و دوست گزینی در راه خدایند و سه چیز در سفر و آنها بذل زاد و توشه به دیگران و حسن خلق با همسفران و نیکومعاشرت کردن (با مردم) اند. پاداش احترام به مسجد امیرمومنان (ع) می فرماید: کسی که مسجد را گرامی دارد، خدا را در قیامت با شادمانی و بشارت ملاقات کند و نامه اعمالش به دست راست او داده شود. پیامبر (ص) فرمود: کسی که آب دهانش را برای احترام به حق مسجد فرو برد، خدا آن را قوت بدنش قرار دهد و برایش حسنه ای نوشته شود و گناهی از او محو گردد و دردمندی از درونش برطرف گردد. پرهیز از تحقیر مسجد امیرمومنان (ع) فرمود: مرد مسلمان را مردک (زن مسلمان را زنک)، قرآن را قرآنک، و مسجد را مسجدک نخوانند. سفارش به حضور در اجتماع مسجد پیامبر (ص) می فرماید: شیطان گرگ انسان است؛ همانند گرگ گوسفند که گوسفند جدا شده از گله را می برد، پس، از جدایی و تفرقه بپرهیزید و بر شما باد به پیوستن به جماعت و عموم مسلمانان و حضور در مسجد. امام صادق (ع) می فرماید: بزرگ منشی دوگونه است: در وطن و در سفر؛ ... و آنچه در وطن (مایه یا جلوه گاه) بزرگ منشی و سرافرازی است چند چیز است؛ از جمله حضور در مساجد. پاداش روشن کردن چراغ مسجد رسول خدا (ص) فرمود: کسی که در یکی از مساجد خدای بزرگ چراغی بیفروزد تا زمانی که نوری از ان چراغ در مسجد می تابد، فرشتگان و حاملان عرش خدا، پیوسته برای او استغفار می کنند. 4- بهداشت و نظافت مسجد اهمیت پاکیزگی مسجد: امام صادق (ع) فرمود: کسی که اخلاط سر و سینه خود را به احترام مسجد در مسجد نیندازد بر دردی گذر نکند، مگر آنکه خدا آن درد را از او برمی دارد. پاداش غبارروبی از مسجد: پیامبر (ص) فرمود: کسی که مسجدی را بروبد خدا در برابر آن برایش ثواب آزاد کردن بنده ای را می نویسد و کسی که خاشاکی اندک- به اندازه ای که در چشم فرو رود- از مسجد بیرون برد، خدا برایش رحمت دنیا و آخرت می نویسد و نیز فرمود: کسی که روز پنجشنبه (شب جمعه) مسجد را بروبد و از آن به اندازه خاک و غباری که در چشم رود بیرون برد بخشوده می شود. نهی از بردن بوی سیر به مسجد: پیامبر (ص) برای آنکه اهل مسجد آزرده نشوند فرمود: هر کس سیر خورده است به مسجد ما نیاید. امیرمومنان (ع) فرمود: هر کس غذای بدبو خورده است به مسجد نرود. منبع: برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات
۰

سلام بر مهدی(عج)

سلام برتو ای جان جهان وای گنج نهان

اکنون دانسته ایم ظهورت چه زیباست وآمدنت چه شکوهی دارد،

بی صبرانه منتظریم تا بیایی وبا دست مهربانی ما را نوازش کنی وجان های ما را با مهر وعطوفت سیراب نمایی.

ای که شکوه آمدن بهار از توست.

ای که زیبایی گل های بهاری به خاطر توست.

مولای خوب ما، بیا.که سخت مشتاق آمدنت هستیم.

سپاس خدای را که برای شنیدن صدایت بیقرار شده ایم و چشم به راه آمدنت هستیم.

سوگند یاد می کنیم تا جان در تن داریم با صلابتی هر چه بیشتر،سرود مهر تورا سر می دهیم.

تا رمق در بدن داریم، محبت تورا بر دل های مردمان، پیوند می زنیم.

تا نفس در سینه داریم،عاشقانه از زیبایی آمدنت دم می زنیم ویاران استوارت را یار راه می شویم وسرود جان بخش بر پایی دواتت را فریاد می زنیم.

وبا دستانی درهم فشرده وگام هایی همراه شده، در راه تو قدم بر می داریم.

به امید آمدنت ای که فقط تو آقای ما هستی وبس.

۰

وظایف واختیارات هیأت امناء مساجد


وظایف و اختیارات هیات امنای مساجد در ۹ محور تعیین شد

شناسهٔ خبر: 2526847 -
نمایندگان مجلس وظایف و اختیارات هیات امنای مساجد را در ۹ محور احصا و تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی طرح یک فوریتی حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور، بخشی از ماده ۱۳ این طرح را تصویب و بخش دیگری از آن را برای رفع ابهام به کمیسیون فرهنگی ارجاع دادند.

بر این اساس نمایندگان با تصویب فراز ابتدایی این ماده مقرر کردند امام جماعت مدیر امور مسجد و نیز رئیس هیات امنای مسجد است.

نمایندگان ادامه این ماده درباره شیوه تعیین امام جماعت را برای رفع ابهام به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع دادند؛ مجلس همچنین تبصره ماده ۱۳ را حذف کرد. براساس این تبصره مقرر شده بود تبدیل به احسن اموال مسجد باید طبق ضوابط شرع و تایید امام جماعت مسجد باشد.

نمایندگان در ادامه بررسی این طرح با تصویب ماده ۱۴ وظایف و اختیارات هیات امنای مساجد را به این شرح تعیین کردند؛

الف: نمایندگی مسجد در برابر معاونت (معاونت امور مساجد سازمان اوقاف، مساجد و امور خیریه) مرکز امور مساجد و کلیه نهادها و موسسات و ادارات و تشکل های فعال در مسجد

ب: تصمیم گیری و هماهنگی تشکل های داخل مسجد، مراقبت، نگهداری، انجام تعمیرات و تلاش در رعایت پاکیزگی و آراستگی مسجد، اخذ سند مالکیت و ثبت مسجد در معاونت و ثبت اموال منقول با مشخصات دقیق در دفتر اموال مسجد با رعایت ضوابط شرعی

پ: مشارکت و همکاری در اجرای طرح و برنامه های لازم در امور فرهنگی و اجتماعی

ت: تعیین محل مناسب با هماهنگی دستگاه ذیربط، برای حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، آثار معنوی، مفاخر و نخبگان محل و ایجاد دفتر یادبود

ث: جلب کمک ها و مشارکت های اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور انجام فعالیت ها، تجهیز مسجد به فناوری های جدید متناسب با شئون مسجد

ج: جمع آوری درآمدها، کمک ها و نزورات نقدی و غیرنقدی و ثبت آن در دفاتر حسابداری مسجد

چ: پرداخت هزینه های ضروری، متعارف و جاری مسجد و پرداخت حقوق و دستمزد به خادم یا خادمان مسجد و پیگیری بیمه آنها

ح: تهیه گزارش عملکرد سالانه، صورت حساب و تنظیم و نگهداری اسناد درآمد و هزینه مسجد

خ: طرح دعاوی و دفاع از حقوق مسجد و تعقیب دعاوی مربوط به آن و در صورت لزوم، انتخاب وکیل برای انجام امور مذکور.

نمایندگان همچنین با تصویب تبصره ماده ۱۴ هیات امنای مساجد را مکلف کردند تا فعالیت های فرهنگی و قرآنی را در اولویت برنامه ها قرار دهند.


شرح وظایف و آئین نامه تشکیل جلسات هیأت امناء

مقدمه

اساس دین مقدس بر توحید بنیان نهاده شده است و در همه دستورات اعتقادی، اخلاقی و عملی آن، توحید تجلی یافته است به همین جهت مسجد به عنوان جایگاه ارتباط و انس با خداوند ارزشی والا یافته و در ابعاد مختلف زندگی امت اسلام نقش آفرین گشته است.

با عنایت به سیره پیامبر و امامان معصوم مسجد نه تنها متعالی ترین جایگاه عبادت و پرستش ، ذکر و مناجات با حق تعالی است بلکه مسجد تنها کانون فرهنگی و سرچشمه معارف، تعلیم و تربیت، سیاست و جهاد، اقتصاد و مسایل اجتماعی بوده است بلکه به دیگر سخن، مسجد مهمترین و اصیل ترین سازمانی است که در جامعه مسلمانان در صدر  اسلام با اهداف و وظایف خاص شکل گرفته و در طول تاریخ همچنان ادامه یافته است.

آری مسجد همواره مرکز تجمع دلهای پاک و مومنان و صالحان و نیک اندیشانی است که با حضور خویش به انجام پرستش خالصانه خداوند می پردازند و خویش را از هر معبودی جز او رها می سازند و با احساس پیوند عمیق روحی و قلبی ،  با سایر مومنان و به ویژه حاضران در آن مسجد، امت اسلامی را انسجام و وحدت بیشتری می بخشند.

بی تردید چنین آثار با شکوه فردی و اجتماعی، فلسفه استحباب نماز جماعت و تأکید بر انجام آن از سوی پیشوایان دینی بوده است.

بدینسان مسجد که مرکز تجلی نظم، وحدت و همدلی مؤمنان خداجوی و پایگاه نشر معارف ناب دینی و جایگاه ارایه خدمات گوناگون علمی، فکری، اجتماعی ،  سیاسی ، کانون تزکیه نفس ، تهذیب روح ، تحقق آمال و آرزوهای حقیقت طلبان می باشد، جز با مدیریت صحیح و برخاسته از اخلاص و روشن بینی امام جماعت و همیاری پاک دلان روشن ضمیر، نمی تواند چنین رسالتی را انجام دهد.

به همین جهت برای بهسازی مساجد و ایجاد تحولی شگرف در این پایگاههای معنوی و مراکز عبادی، لازم است که جمعی از اهل فلاح و صلاح با توان و تعهد لازم، به عنوان هیأت امناء، مسئولیت اداره امور مختلف مسجد را تحت اشراف و مدیریت امام جماعت آن مسجد بر عهده گرفته و با همت و تلاش و پی گیری مجدانه مساجد را از وضعیت فعلی، خارج سازند و آن را برای ایفای رسالت واقعی خویش، آماده نمایند.

آری اینک در عصر نیاز و بازگشت بشر به معنویت و دوران توسعه و سازندگی این پایگاه رفیع آسمانی و مرکز تجمع دلباختگان الهی، با چنان نقش و رسالت برجسته، به مدیریت آگاه، بصیر و شجاع و آشنا به زبان و ابزار روز نیازمند است، تا بتواند با جاذبه های معنوی خود پذیرای نسل جوان باشد.

 

شرایط عضویت در هیأت امناء

1ـ سلامت جسمی و روحی.

2ـ التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه.

3ـ آشنایی با نقش و رسالت مسجد.

4ـ حداقل تحصیلات: دیپلم یا تحصیلات مقدمات حوزوی.

5ـ حداقل سن: 25 سال (متأهل) ـ حداکثر 60 سال (داشتن توان جسمی و اجرایی).

6ـ حسن سابقه و اعتماد محلی و رعایت شئونات اخلاقی ، اجتماعی و خانوادگی.

7ـ سکونت یا اشتغال به کسب در محل.

8ـ حضور در برنامه های مسجد، به خصوص در نماز جماعت و مراسمی که در مسجد برگزار می گردد.

9ـ داشتن وقت کافی جهت انجام امور محوله.

10ـ حسن برخورد و توان نظارت بر امور مختلف مسجد.

11ـ عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر.

12ـ انتخاب بانوان بلامانع است.

13ـ انتخاب افراد در موارد خاص که مورد نظر امام جماعت باشد از افراد خیر، مفید، امین با هماهنگی مرکز بلامانع است.

14ـ برای هیأت امنا با معرفی و تأئید امام جماعت و بررسی و تأئید توسط حوزه و دفتر حقوقی به مدت یکسال به طور موقت حکم صادر می شود.

15ـ بعد از پایان یک سال در صورت تأئید مجدد امام جماعت و حوزه نسبت به صدور حکم دو ساله اقدام می شود.

16ـ هیأت امناء موظف است هر 6 ماه گزارشی از فعالیتهای دینی، سیاسی، عمرانی، فرهنگی و ... را به صورت مکتوب و مصور به معاونت ائمه جماعات، امناء و خدام ارسال نماید؛ صدور حکم مجدد منوط به داشتن گزارش فعالیت مناسب است.

 

شرح وظایف هیأت امناء

1ـ تشکیل جلسات هیأت امناء با حضور یا اطلاع امام جماعت و بحث بررسی و اخذ تصمیم لازم پیرامون مسایل مختلف مسجد و ارائه گزارش شش ماهه از فعالیتهای عمرانی ، اجتماعی، مذهبی، آموزشی و ... به مرکز با تأئید امام جماعت به صورت مکتوب و تصویری.

2ـ رسیدگی به امور تأسیساتی مسجد از قبیل آب، برق، تلفن، سوخت، سیستم گرم کننده و خنک کننده .

3ـ اجرای طرحهای عمرانی در مسجد با استفاده از عناصر مجرب و هماهنگی معاونت عمرانی مرکز.

4ـ حفاظت از وسایل و اموال مسجد و نظارت بر حسن استفاده از موقوفات مطابق با نظر واقف.

5ـ برگزاری مناسب مراسم جشنهای مذهبی و ملی، موالید، وفیات ائمه با همکاری کانون فرهنگی و پایگاه بسیج تحت نظر امام جماعت.

6ـ دعوت از وعاظ و سخنرانهای که امام جماعت تعیین می نمایند.

7ـ برنامه ریزی برای خادم و نظارت بر امور محوله به وی.

8ـ دریافت عواید مستغلات و موقوفات مسجد و جمع آوری کمکهای نقدی و غیر نقدی آن از طرق مختلف. با رعایت شرایطی که موجب طرد مردم از مسجد نشود.

9ـ ثبت دریافتها و پرداختها و نگهداری اسناد مالی در دفاتر و انجام امور حسابداری مربوط به آن.

10ـ گزارش حوادث و اتفاقات مسجد و محل به طور مرتب با امام جماعت.

11ـ ارایه گزارش کار به طور ماهانه به امام جماعت.

12ـ ارائه گزارش کار 6 ماهه به امضای امام جماعت رسیده باشد به سازمان امور مساجد.

13ـ افتتاح حساب جاری به نام مسجد در یکی از بانکهای دولتی با امضای امام جماعت و مهر مسجد ثابت و دو نفر از اعضای هیأت امناء (2 امضاء از سه امضاء با امضاء و مهر مسجد به صورت ثابت و یکی از 2 نفر امنا قابل برداشت باشد.

14ـ اختصاص مکانی برای فعالیتهای فرهنگی برادران و خواهران بسیج در حد توان.

15ـ انجام سایر اموری که از سوی امام جماعت مطرح می گردد.

16ـ توجه و رسیدگی به امور امنیتی (تهیه کپسول های آتش نشانی، کنترل تاسیسات برقی، گازی، بررسی محل ورود و خروج و راههای اضطراری و ...)

 

هیأت امناء حداکثر دارای هفت عضو با مسئولیت های ذیل است:

1ـ رئیس هیأت امناء

2ـ دبیر هیأت امناء

3ـ مسئول اداری

4ـ مسئول امور مالی و حسابداری

5ـ مسئول امور فرهنگی و برگزاری مراسم

6ـ مسئول امور ساختمان، بهداشت و تجهیز مسجد

7ـ مسئول امور اجتماعی و خدمات

تبصره : سزاوار است مسئول پایگاه بسیج ، مسئول صندوق قرض الحسنه، مسئول فرهنگی و سایر همکاران در صورت تأئید امام جماعت مسجد در جلسه هیأت امناء شرکت نمایند.

 

الف : شرح وظایف رئیس هیأت امناء :

1.  ارتباط مستقیم و نزدیک با امام جماعت در رابطه با کارها و برنامه های مسجد.

2.  پیگیری مصوبات هیأت امناء که به تصویب و تأئید امام جماعت رسیده است.

3.  نظارت بر حسن انجام امور محوله به اعضای هیأت امناء.

4.  ارایه بیلان کار ماهانه به امام جماعت و بیلان کار 6 ماهه به سازمان امور مساجد پس از امضای امام جماعت.

5.  ارایه تراز مالی و تصمیمات متخذه جهت اعلام نظر به امام جماعت.

6.  اعلام جلسات عادی و فوق العاده به اعضاء و امام جماعت و ابلاغ دستور جلسه به آنها، حداقل یک روز قبل از تشکیل جلسه.

7.  امضای مکاتبات هیأت امناء.

ب:  شرح وظایف دبیر هیأت امناء:

دبیر هیأت امنا مسئول ثبت و ضبط صورت جلسه و پیگیری موضوعات مطرح شده در جلسه می باشد.

ج: شرح وظایف مسئول امور اداری :

1.  دریافت نامه ها و انجام امور مکاتبات مربوط به مسجد.

2.  ثبت نگهداری و بایگانی مکاتبات.

3.  تنظیم گزارش حوادث، اتفاقات و ارایه به امام جماعت و امناء.

4.  تهیه لیست از کلیه اموال مسجد و سرجمعداری آن .

 

د: شرح وظایف مسئول امور مالی و حسابداری:

1.  افتتاح حساب جاری به نام مسجد با امضای سه نفر.

2.  دریافت کلیه عواید موقوفات و جمع آوری کمکهای مردمی .

3.  ثبت دریافتها و پرداختها و نگهداری اسناد مالی و انجام امور حسابداری مربوط به آن.

4.  تنظیم و ارایه ترازنامه مالی به امام جماعت و هیأت امنای مسجد.

هـ : شرح وظایف مسئول امور فرهنگی:

1.  تشکیل کلاسهای آموزش قرآن، عقاید، احکام و انجام مراحل ثبت نام و امور اجرایی آن .

2.  برگزاری مراسم مذهبی به نحو احسن، با مشارکت و همکاری کانون فرهنگی بسیج و مردم محل.

3.  انجام تبلیغات لازم برای فعالیتهای مسجد در جهت گسترش و جذب هر چه بیشتر مردم و جوانان به مسجد دعوت از سخنران و مداحان که امام جماعت تعیین می کند.

4.  برنامه ریزی فرهنگی بر اساس نیاز محل و مسجد از جمله برنامه های ورزشی، اردوها، استفاده از مکان مختلف ورزشی و ...

و : شرح وظایف مسئول امور ساختمانی مسجد:

1.  اجرای طرحهای عمرانی بازسازی و بهسازی مسجد با نظارت معاونت عمرانی مرکز.

2.  رسیدگی به امور تاسیساتی مسجد مثل آب، برق و ...

3.  تهیه و خرید اقلام مورد نیاز مسجد.

4.  فروش اقلام مستهلک با تصویب و نظارت امام جماعت و هیأت امناء.

5.  برنامه ریزی و پی گیری مداوم برای زیبا سازی و نظافت و بهداشت مسجد.

6.  نظارت بر کار خدام در جهت بهبود کیفیت مسجد.

7.  تجهیز مسجد در جهت استفاده بهینه از امکانات و فضای مسجد و اختصاص تأسیسات جانبی مسجد برای فعالیتهای بسیج و کلاسهای فرهنگی.

ز: شرح وظایف وظایف مسئول امور اجتماعی و خدمات

1.  تشکیل صندوق قرض الحسنه، تعاونی مصرف محلی، مرکز درمانی در صورت امکان، پس از تصویب هیأت امناء و تأئید امام جماعت.

2.  تشکیل گروههای امداد برای پیشگیری و کاهش عوارض حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله و جمع آوری کمک برای آنان تحت نظر امام جماعت.

3.  برنامه ریزی جهت امداد به مستضعفین محدوده مسجد با اشراف و نظارت امام جماعت.

4.  تنظیم برنامه بازدید از خانواده های شهداء مجروحین و معلولین انقلاب اسلامی با هماهنگی امام جماعت

5.  سعی در افزایش نقش آفرینی مسجد در امور اجتماعی با هماهنگی مسئولین مربوطه.

 

«گردش کار امام جماعت»

 

1ـ امام جماعت با دقت و تحقیق و تفحص کامل از میان نمازگزاران خوش نام و مورد اعتماد محل، افرادی با سواد و آشنا به مسایل فرهنگی، دلسوز دارای انگیزه و وقت کافی و با توان مدیریت و نظارت به مرکز معرفی می نماید.

در این راستا امام جماعت می بایست سعی نماید که ترکیب اعضای پیشنهادی را به گونه ای تنظیم کند که هر یک از اعضاء در مورد یکی از مسئولیتهای فوق دارای توان و تخصصی باشند تا بتوانند مسئولیتی را بر عهده گرفته را به نحو احسن اداره نمایند.

گفتنی است در صورتی که مسئولین کانون فرهنگی و بسیچ شرایط عضویت در هیأت امناء را دارا باشند. معرفی آنان برای عضویت هیأت امناء موجب انسجام بیشتری در امور مسجد خواهد شد.

 2ـ مرکز پس از بررسی های لازم آنان را به مدت دو سال به عضویت هیأت امناء مساجد منصوب می نماید. در صورتی که مسجد دارای موقوفات باشند پس از تعیین صلاحیت توسط مرکز به سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی تا حکم لازم برای نظارت بر موقوفات را نیز دریافت دارند.

3ـ پس از صدور حکم از طرف مرکز اعضاء هیأت امناء می بایست با هماهنگی و حضور امام جماعت جلسه ای را تشکیل و در اولین جلسه رئیس، قائم مقام و دبیر جلسه را انتخاب و وظایف و مسئولیت اعضاء را مشخص نمایند.

تبصره : پس از تنفیذ امام جماعت هر یک از اعضای هیأت امناء در مسئولیتهای خود شروع به کار خواهند نمود.

4ـ در صورتی که بدلایلی یکی یا تمامی اعضای هیأت امناء تخلّف نموده یا شرایط خویش را از دست دادند امام جماعت این مطلب را کتباٌ به مرکز اعلام، تا توسط مرکز بررسی و اقدام لازم انجام پذیرد.

 

 

آئین نامه اجرایی تشکیل جلسات هیأت امناء

 

1ـ هیأت امناء می بایست حداقل هر 15 روز یکبار جلسه هیأت امناء تشکیل دهد. و در مورد مسایل مسجد به بحث و تبادل نظر بپردازند .

2ـ اعضاء هیأت امناء در اولین جلسه خود رئیس ـ قائم مقام و دبیر را انتخاب و مسئولیت و وظایف هر یک از اعضاء را معین نماید.

3ـ در صورت ضرورت با پیشنهاد امام جماعت و یا رئیس هیأت امناء جلسه فوق العاده تشکیل خواهد شد.

4ـ جلسات هیأت امناء با حضور 3/2 اعضاء رسمیت می یابد. که حضور رئیس هیأت امناء و یا قائم مقام در آن الزامی است.

5ـ امام جماعت می تواند در تمامی جلسات هیأت امناء شرکت نماید و ریاست جلسه در صورت حضور امام جماعت به عهده ایشان خواهد بود.

6ـ کلیه مصوبات جلسات با رأی اکثریت حاضر در جلسه بوده و با تایید امام جماعت قابل اجرا می باشد.

7ـ تقسیم کار بین اعضاء می بایست به تناسب استعداد و توان کاری آنها صورت پذیرد.

8ـ انتخاب فرد یا افرادی بعنوان ناظر در جلسات صندوق قرض الحسنه، صندوق خیریه، کانون فرهنگی و جلسه مسئولین بسیج از طرف هیأت امناء بلامانع است.

9ـ امور مالی، دریافت و پرداخت، امور ساختمانی، خرید یا فروش وسایل مسجد پس از تبادل نظر و تصویب هیأت امناء و تأیید امام جماعت توسط مسئول مربوطه قابل اجرا می باشد.

10ـ در مورد موقوفات رعایت مفاد وقف نامه و هماهنگی با سازمان اوقاف و امور خیریه الزامی است.





۳

موقعیت مکانی شهر سرمست

شهر سرمست شهر سرمست در فاصله ۶۵ کیلومتری شمال شرقی گیلانغرب قرار گرفته و راههای منتهی به آن آسفالته می باشند. فاصله شهر سرمست تا مرکز استان حدودا ۹۰ کیلومتر و تا شهر اسلام آباد نیز ۳۰ کیلومتر است.

سرمست در ارتفاع 1560 متری آبهای آزاد واقع شده و از نظر موقعیت جغرافیایی در طول جغرافیایی 47 درجه و 50 دقیقه شمالی و عرض 34 درجه و 30 دقیقه شرقی واقع شده است.

مسیر ارتباطی استان ایلام با کرمانشاه از این شهر می گذرد. فاصله شهر سرمست از انتهای حوزه استحفاظی بخش گواور واقع در شرق یعنی به سمت شیخ جبرئیل 37 کیلومتر و به سمت غرب یعنی دهستان حیدریه و سرپل ذهاب تا پل سگان حدود 42 کیلومتر و تا چهارراه سرآبگرم حدود 69 کیلومتر است. به طور بسیار واضح سرمست در مرکزیت مکانی و ارتباطی بخش گواور قرار گرفته است.
در ابتدا روستایی کوچک مابین شهرستان اسلام آباد غرب و گیلانغرب بوده ونقطه تلاقی بین استان ایلام و استان کرمانشاه هست که دوران رشد و تحول خود را بعد از سال ۱۳۳۵ و زمانی که شخصی به نام محمد خان سرمست در این مکان قهوه خانه ای جهت خدمات رسانی به کاروانبان ومسافران بنیان نهاد صورت گرفت. به گونه ای که نام آن برگرفته از اسم شخص مذکور به سرمست شهرت یافت. البنه نام دیگر آن نیز گواور بوده که برگرفته از محدوده (بخش) گواور می باشد
.

شهرداری سرمست در سال ۸۰-۱۳۷۹تاسیس شد    و از روستا های اطراف مردمان زیادی در اینجا اقامت گرفته در ابتدا شهر سرمست عشایر کوچروی بوده اند که به تدریج و در اثر سیاست های اسکان دولت مرکزی استقرار دایم یافته و هسته اولیه سرمست را شکل داده اند. از سوی دیگر چون محدوده اطراف شهر به عنوان یک نقطه ییلاقی بوده بنابراین محل اسکان عشایر و سکونتگاه فصلی (ییلاقی) آنها بوده است. همان طور که ذکر گردید رونق سرمست بعد از سال های ۱۳۳۵ و با احداث قهوه خانه و سرویس های خدماتی شروع شد مردم شهر سرمست متشکل است از اقوامی نظیرطایفه باپیریان که در همان ابتدا در اینجا سکونت داشته اند که جز قدیمی های شهر سرمست محسوب می شوند و هنوز هم مستقر هستد طایفه های دیگر نظیر   بیگرضایی روتوند اردشیری، شیرزادی، ،رجب ،قوچه ای،علیرضاوندی و کریمیان ازطایفه خالدی وطوایف باسکله، منصوری،سیاه سیاه، که در شهر ساکن می باشند به گونه ای که اکثر آنها از روستاهای اطراف به شهر مهاجرت کرده اند.

تردد شبانه روزی از استان ایلام و شهرستان گیلانغرب با مرکز استان کرمانشاه از محور اصلی دورن شهر سرمست صورت می گیرد. در واقع تنها راه ارتباطی گیلانغرب با مرکز استان از درون شهر سرمست می گذرد


تقسیمات کشوری

  • بخش گواور
    • دهستان حیدریه
    • دهستان گواور

شهرها: سرمست

بخش گواور

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش گواور در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۹۰۴۲ نفر بوده‌است که بر اساس گفته و امار اقای مهدی وشمگیر در سال ۱۳۹۰ این جمعیت به ۲۴۵۰۰ نفر رسیده

روستاها

  • دهستان حیدریه:

قلی قلی کاظم خانی سفلی کاظم خانی علیا محمدی سفلی محمدی علیا سوخور رشید علیا کل کش سوخور رشید سفلی بابارستم بهرام وند سوخورعلی محمدگل محمدی سوخور کهزاد قیطول سوخورالهی سوخور نامدارعبدی سوخور حاجی مراد سوخور خوش اقبال سوخور شهباز شیری سوخور شهباز نجفی سوخور نامدار میرزاپور سوخور مروتی سوخور کرمی

  • دهستان گوآور:

انجیردرمیان بره گینه تولک چال سیاه چشمه بطال چشمه خانی چشمه عیسی زرور پیکوله شیخ جبرئیل میان رود باسکله بورویم باسکله چشمه سفید باسکله خان میرزا باسکله درانبار باسکله وسط بهرام بیگ چشمه جادر قلعه رمن کرکول کسان لته چقاصیادیان وارگه هفت چشمه جهانشاه چشمه حاجگه شیرزادی ژاومرگ علیا ژاومرگ محمدمراد ژاومرگ سفلی احمدکشته داربادام چشمه غلامی چشمه حاجگه جعفری چشمه سفیدروتوند داربادام کمره چشمه سفیدوسین بیگ رضائی درگه طایفه خیدان علیرضاوندی باپیرسفلی سراب قنبر صالگه گرماب محمدرضاوندی میرمنگان سفلی میرمنگان علیا


۰

همایش بررسی وناهنجاری ها وآسیب های اجتماعی

اخبار، اطلاعیه ها

بسم الله الرحمن الرحیم

          همایش بر رسی ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی ،چهار شنبه 94/06/11ساعت ده 

          صبح

          

          مکان مسجد جامع شهر سرمست گواور


         

۱

روایت خادمان حرم قدس رضوی از معجزات امام رضا(ع)

اخبار، اطلاعیه ها

روایت خادمان حرم قدس رضوی از معجزات امام رضا(ع) قلب بچه‌ام از کودکی بزرگ شده و شش ماهش است. دکترها جوابش کرده‌اند و آورده‌ایم این جا یا حضرت رضا(ع) خوبش کند، یا جسدش را همین جا دفن کنیم. باشگاه جهانی خادمین اهل بیت(ع) و به نقل از برنا، با خادمان حرم قدس رضوی درباره معجزاتی که در مدت خدمتشان از حضرت دیده اند، گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه آن را می خوانید. به همه جواب می دهیم عجمی از خادمان حرم مطهر امام رضا(ع) درباره معجزات دیده شده از حضرت در مدت خدمتش در حرم قدس رضوی می گوید: معجزات امام رأفت و مهربانی فراوان است. معجزات حضرت باید بررسی و بعد ثبت شود تا بتوان آن را اعلام نمود. فردی از آمریکا تماس گرفت و گفت: گوشی را به طرف آقا بگیرید. مدتی گذشت و دوباره تماس گرفت و گفت: خانه ام آتش گرفته بود و فقط می توانستم تماس بگیرم و از آقا کمک بخواهم و الان آتش مهار شده است و تماس گرفته ام تا از آقا تشکر کنم. “هر که بر درگه‌اش آید نرود دست تهی” این از عنایات امام رضا (ع) است. بهترین خواسته های ما در میلاد امام رضا(ع) این است “هرگز نگویمت بیا دست من بگیر/ گویم گرفته ای ز عنایت رها نکن”. تمام اتفاقات در یک لحظه رخ داد علی ماشی از خادمان حرم قدس رضوی (ع) درباره معجزاتی که در حرم مطهر امام (ع) دیده برایمان می گوید: در آذرماه سال ۱۳۸۳ مفتخر به پوشیدن لباس دربانی حضرت شدم و از ایشان خواستم عنایتی کند و یکی از معجزات خودش را به من نشان دهد. مدتی بود که خدمت برایم عادی شده بود و می خواستم برای اطمینان قلبم ایشان عنایتی کنند. ساعت ۱۰صبح بود. ساعت شیفت من رو به پایان بود. باران می آمد و عطر خاصی در حرم پیچیده بود. شنیده بودم اگر معجزه ای شود مردم به دنبال شخص شفا یافته می روند تا قطعه ای از لباس او را برای تبرک ببرند، اما من تا آن روز اتفاقی به این شکل ندیده بودم. تمام اتفاقات در یک لحظه رخ داد. در وسط صحن یکی از همکارانم داد می زد برادر علی کمک نمی کنی؟! نگاه کردم و دیدم کودکی در بغلش است و به آرامی از پنجره فولاد جدا شد تا کسی او را نبیند و حرکت کرد تا به آن سمت صحن رود. وسط صحن مردم فهمیدند و همگی هجوم آوردند تا قطعه ای از لباس این کودک را برای تبرک با خود ببرند. سمت دوستم رفتم و کودک را از او گرفتم و به جایی بردم. سپس از مادرش پرسیدم موضوع چیست و او بعد از ۱۰ دقیقه گریه کردن گفت: قلب بچه ام از کودکی بزرگ شده و شش ماهش است. دکترها جوابش کرده اند و آورده ایم این جا یا حضرت رضا (ع) خوبش کند، یا جسدش را همین جا دفن کنیم. از مادرش پرسیدم پرونده پزشکی همراهت داری؟! پرونده اش را نگاه کردیم و دیدیم مشکلش اساسی بوده، از پله های اتاق پایین آمدم. در “ایوان طلا” یکی از خادمان حرم دختر سه ساله کوچکی در بغلش بود و تمام زائران دنبال او می دویدند. کمکش کردم و کودک را در اتاق آگاهی بردیم تا آسیبی به او نرسد. با لحنی خاص از پدرش پرسیدم: چه شده؟! و او پاسخ داد: در حال بازی کردن بود و سماور آب جوش بر رویش ریخت. گوشت یک پارچه ای بر روی صورتش در آمده بود و معالجه نمی شد. برای شفا یافتم به حرم امام رضا (ع) آوردیم و پس از شفا یافتن هیچ علامت و نشانه ای از آن لکه بزرگ در صورت دخترم نیست. پدرش باور نمی کرد. دیده بودم نابینا و فلج شفا پیدا می کند، اما این گونه معجزه خیلی عجیب بود. صورت دختر می درخشید. گل مریم کنار ضریح مرتضی اشکفتی از خادمان حرم قدس رضوی (ع) درباره معجزات در مدت خدمتشان در حرم قدس رضوی توضیح می دهد: اولین جلسه ای بود که روضه رضوی (ع) فضای کنار ضریح مقدس شستشو می شد. در مراسم حضور داشتم و مشغول صحبت کردن با حضرت شدم. مادرم از قبل سنگ کلیه داشت و قابل دفع نبود و نیاز به عمل کردن داشت. به حضرت گفتم: مادرم بیمار است و بعد یکی از شاخه های گل مریم کنار ضریح که هر روز عوض می شود و به مردم داده می شود را برای مادرم به خانه بردم. مادرم گل را بو کرد و بعد از آن بسیار گریه کرد. صبح از خواب بیدار شدم و مادرم گفت: معجزه شده و سنگ کلیه ام دفع شده است. پدرم گفت: امکان ندارد. مادرم آزمایش انجام داد و دیگر هیچ سنگی در کلیه اش دیده نشد. ۹سال از آن ماجرا می گذرد و پس از آن ماجرا دیگر مادرم مریض نشد. دوستی دارم که فرزند شهید است و روزی به حرم آمد. معجزه را قبول نداشت. برایش دلیل می آوردم و می خواستم برایش اثبات کنم که معجزه وجود دارد. در حال صحبت کردن بودیم که حرم شلوغ شد و خانمی که شفا پیدا کرده بود را به سمت آگاهی می بردند تا آسیبی نبیند و بررسی کنند تا واقعیت را بفهمند. در اتاق با کلامی منقطع می گفت: سال ها بود نمی توانستم صحبت کنم. داخل حرم نشسته بودم، نوری در گلویم وارد شد و الان می توانم صحبت کنم. خوشحال بود و مانند بچه ای که تازه می خواست صحبت کند، سخن می گفت. به دوستم گفتم امام رضا (ع) کرامتش را به تو نشان داد! ماجرایی را نیز دوستم خادم حرم رضوی برایم گفت: فردی در ایالت متحده دوره خلبانی را گذرانده بود و می خواست مدرکش را بگیرد و خیلی آشفته بود. ایرانی در آنجا از او سؤال می پرسد چرا این قدر آشفته هستی و جواب می دهد: همسری دارم که بیمار است و پزشکان نتوانسته اند بیماری اش را تشخیص دهند و الان در بستر است و کاری از من بر نمی آید. آن فرد می گوید: دکتری را در ایران و شهر مشهد با نام “دکتر رضا” می شناسم و هر کسی پیش او می رود، مریضش خوب می شود. فقط با خودت قرار بگذار تا اگر همسرت خوب شد، هدیه ای به او بدهی. در هواپیما می نشیند و با خودش قرار می گذارد تا اگر همسرش سالم شد، هدیه ای به دکتر رضا بدهد. به خانه می رسد و همسرش را سالم می بیند و ماجرا را از او می پرسد و همسرش می گوید: دکتر رضا خانه‌مان آمد و گفت هدیه ای که همسرت می خواست به من بدهد را برایم بیاورد. این فرد به مشهد می آید و در خیابان امام رضا (ع) دور فلکه آب به دنبال مطب دکتر رضا می گردد و نمی داند حضرت حیات مادی ندارند. یکی از دوستان خادم حرم او را پیدا کرد و ماجرا را از او سؤال کرد و او گفت: آمده ام از دکتر رضا تشکر کنم که همسرم را مداوا کرده است. خادم می فهمد و او را داخل حرم می آورد و او را جلوی ضریح می برد و می گوید دکتر رضا این جا هستند. آن فرد می رود و حضرت را زیارت می کند و در بازگشت به دوست خادم‌ام می گوید: دکتر رضا را دیدم و تمام مشکلاتم را به او گفتم و هدیه ام را به او دادم و ایشان قبول کردند تا همه مشکلاتم را حل کنند.