تصاوير منتخب

۱۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

۰

ولادت امام علی النقی مبارک باد


باسمه تعالی
السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن محمد ، ایها الهادی النقی ...
یا وجیهاً عندالله ، اشفع لنا عندالله.
 

 

 

 خجسته سالروز میلاد باسعادت و سراسر خیر و برکت
دهمین پیشوای هدایت ؛ حضرت امام علی بن محمد النقی الهادی ( علیه السلام )
را تبریک و شادباش عرض می نماییم.

 *****

۰

سالروز شهادت امام محمد باقر ( علیه السلام )


سالروز شهادت امام محمد باقر ( علیه السلام )


شهادت امام محمد باقر,سالروز شهادت امام محمد باقر

سالروز شهادت امام محمد باقر ( علیه السلام )
هفتم ماه ذی الحجه مصادف است با سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت امام محمد باقر (( علیه السلام )) ، شهادت این بزرگوار را به تمامی ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت می گوییم .

۰

ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)


  1. ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

    بی شک یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخ شیعه ازدواج بانوی دوعالم حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و امیرمؤمنان حضرت علی (علیه السلام) است که ثمره این پیوند میارک و سراسر مملو از عشق و محبت ، درخت گهربار امامت است.

  2. محتویات


۰

به این افراد روى خوش نشان ندهید!!


به این افراد روى خوش نشان ندهید!!


هنگام رویارویى با اشخاص سخن‌چین، رعایت نکات زیر ضرورى است: 1. او را نهى از منکر کنیم و زشتى کارش را به او گوشزد نموده، نصیحتش کنیم. 2. در صورتى که بر این کار خود اصرار ورزد او را از خود دور کنیم. 3. با اعتماد به سخن او، نسبت به دیگران بدگمان نشویم. 4. پس از شنیدن سخن او، در پى جست‌وجو و تحقیق از کسانى که درباره آنان سخن رفته، برنیاییم.

فرآوری: آمنه اسفندیاری-بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
حدیث
۰

فضائل اقامه نماز شب !


فضائل اقامه نماز شب !


امام صادق(علیه السلام) فرمود: نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می کند، اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلال می دهد.
نماز شب

در بخش دوم از بررسی نماز و به ویژه نمازهای مستحبی «فضیلت نماز شب» را از نظر می گذرانیم. امام صادق(علیه السلام) فرمود: نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می کند، اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلال می دهد(1).

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: نماز شب وسیله ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه(2) .

امام صادق(علیه السلام) فرمود: در خانه هایی که نماز شب خوانده می شود و قرآن تلاوت می گردد، آن خانه ها نزد آسمانیان همچون ستاره ها درخشانند(3)

کیفیت نماز شب

۰

آثار و برکات نماز اول وقت


آثار و برکات نماز اول وقت

در روایات برآورده شدن خواسته‌ها، برطرف شدن گرفتاری، ورود به بهشت و دوری از جهنم، خشنودی خداوند، و... از جمله آثار و فواید و برکات خواندن نماز اول وقت شمرده شده است.

به گزارش فرهنگ نیوز، در احادیث و روایات معصومین(ع) برآورده شدن خواسته‌ها، برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی، ورود به بهشت و دوری از جهنم، در امان بودن از بلاهای آسمانی، خشنودی خداوند، استجابت دعا و بالا رفتن اعمال، دوری شیطان و تلقین شهادتین از جمله آثار و فواید و برکات خواندن نماز اول وقت شمرده شده است.

به عنوان مثال پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

بنده‌ای نیست که به وقت‌های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت می‌کنم: برطرف شدن گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.[۱]

همچنین در حدیث داریم به هنگام ظهر درهای آسمان گشوده می‌شود و درهای بهشت باز می‌گردد و دعا مستجاب می‌شود؛ پس خوشا به حال کسی که در آن هنگام برای او عمل صالحی بالا رود.[۲]

در حدیثی دیگر از حضرت صادق(ع) آمده است که فرمودند: «… بهترین ساعت‌های شب و روز، وقت‌های نماز است.» سپس فرمودند: «چون ظهر می‌شود درهای آسمان گشوده شده و بادها می‌وزند و خداوند به خلق خود نگاه می‌کند. هر آینه من بسیار دوست دارم که در آن هنگام، عمل صالحی برای من بالا رود.» آنگاه فرمودند: برشما باد به دعا کردن بعد از نمازها، چرا که آن مستجاب می‌شود.[۳]

امام صادق(ع) همچنین فرمودند:

شیعیان ما را در سه چیز بیازمایید: در اوقات نمازشان، که چگونه بر آنها مواظبت می‏‌کنند؛ در اسرارشان، که چگونه آنها را از دشمنان ما حفظ می‏‌کنند و در اموالشان، که چگونه با آن به برادران خود کمک می‏‌کنند.[۴]

پیامبر خدا(ص) نیز می‌فرمایند: «در دینداری مرد همین بس، که بر گزاردن نمازها بسیار مواظبت کند.»[۵]

 
پی نوشت ها:
۱- سفینه البحار، ج ۲، ص ۴۲٫
۲- همان، ص۴۴٫
۳- اصول وافی، ج۲، ص۸۷٫
۴- الخصال: ۱۰۳ / ۶۲ منتخب میزان الحکمة: ۵۰۶
۵- تنبیه الخواطر: ۲ / ۱۲۲ منتخب میزان الحکمة: ۳۲۸

منبع: صراط

۰

نماز به نمازگزار چه می گوید؟


نماز به نمازگزار چه می گوید؟

 رسول خدا(ص) می فرماید: زمانی که نمازگزار رکوع و سجود نمازش را کامل به جا آورد و قسمتهای نماز را که کامل کرد (این نماز) به آسمان صعود می کند، در حالی که نور از او تلألؤ می کند و ابواب آسمان برای او گشوده می شود و (خطاب به او) می گوید:
 
مرا محافظت کردی، خدایت محافظت کند و ملائکه گویند: درود بر صاحب این نماز.
 
زمانی که قسمتهای نماز کامل گزارده نشود می گوید:
 
ضایع کردی مرا، خدا تو را ضایع کند، در این حال نماز را به چهره این نمازگزار می زنند.
 
منبع: نماز و فرشتگان،ص۹۷.

۰

عاقبت انسان تارک‌الصلاة به ‏روایت حاج آقاجاودان




حجت الاسلام والمسلمین جاودان با بیان اینکه طبق روایتی از امام صادق(ع) شفاعت به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد، گفت: کسی که نمازش را منظم، دقیق، صحیح و اول وقت بخواند، عاقبت به خیر می‌شود.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام و السملمین محمدعلی جاودان در شب عاشورای حسینی در ادامه سلسله سخنان شبهای گذشته در حسینسه آیت الله حق شناس به بیان اهمیت نماز پرداخت که متن کامل سخنان این معلم اخلاق در ادامه آمده است.

۰

نماز اموات

وقتى مسلمانى از دنیا رفت، مؤمنین براى تجهیز و فراهم ساختن مقدّمات دفن وى اقدام کنند.
نخست مؤمنان را با خبر سازند، تا براى تشییع جنازه و احترام او و نماز بر وى حاضر شوند.
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «سزاوار است که برادران مؤمن را اطلاع دهند تا بر جنازه وى حاضر شوند و بر او نماز بگزارند و براى او استغفار کنند، تا هم میّت و هم حاضران ثواب ببرند».
در این جا توجّه به چند موضوع لازم است:
اوّل: غسل میّت
باید میّت را سه غسل داد:
1ـ غسل با آب سدر ; 2ـ غسل با آب کافور ; 3ـ غسل با آب خالص.
باید