تصاوير منتخب

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲

فضیلت زیارت عاشورا در دهه محرم

فضیلت زیارت عاشورا در دهه محرم   

روایت اول
شیخ طوسى در کتاب مصباح المجتهد از محمد بن اسماعیل بن یزبع و او از "صالح بن عقبه" و او از پدرش و او از امام باقر(علیه‎السلام) روایت می‎کند که فرمود: هر کس حسین بن على (علیهماالسلام) را در روز عاشورا - دهم محرم - زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات کند...

فضیلت زیارت عاشورا در دهه محرم

زیارت عاشورا,ثواب خواندن زیارت عاشورا,روایای برای خواندن زیارت عاشورا, سین, در مورد امام حسین, دعای گشایش کار, تعبیر خواب امام حسین ع, تورات, آداب مسافرت, هفت سین قرانی, آداب مسافرت, کعبه دل, اتفاقات محرم بعثت,فضیلت زیارت عاشورا در دهه محرم - آکاایران

.آن هم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین(علیهم‎السلام) بوده باشد.
راوى می‎گوید: عرض کردم فدایت شوم براى کسى که در شهر یا کشور دیگریست و نمى‎تواند در آن روز خود را به قبر آن حضرت برساند چه ثوابى خواهد بود؟
حضرت فرمودند: اگر چنین باشد به صحرا یا بالاى بام خانه خود رود و با اشاره به سوى قبر آن حضرت، سلام داده و بر لعن قاتلان آن حضرت جدیت کند، و بعد دو رکعت نماز بخواند و این کار را هنگام برآمدن روز قبل از ظهر انجام دهد، آنگاه هم خودش در مصیبت آن حضرت گریه کند و هم اگر ترسى نداشته باشد امر کند تا خانواده او نیز بر آن حضرت گریه کنند و در خانه‎اش مجلس ‍ مصیبتى برپا کرده و مصیبت حضرت سیدالشهداء را به یکدیگر تعزیت گویند. من ضامن می‎شوم کسى که این عمل را انجام دهد خداوند تمام آن ثواب‎ها را به او عنایت فرماید.
امام باقر(علیه‎السلام) فرمود: هر کس حسین بن على(علیهماالسلام) را در روز عاشورا زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود؛ روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات کند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین(علیهم‎السلام) بوده باشد.راوى عرض کرد چگونه یکدیگر را تعزیت بگوییم؟ فرمود بگویید:
اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه‎السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین تباره مع ولیه الامام المهدى من آل محمد علیهم‎السلام؛ یعنى خداوند اجر ما را به سوگوارى بر حسین(علیه‎السلام) بیفزاید و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولى خود امام مهدى آل محمد(علیهم‎السلام) قرار دهد.
آنگاه حضرت فرمودند: اگر می‎توانى آن روز از خانه بیرون مرو که روز نحسى است و حاجت مؤمن برآورده نمى‎شود و اگر هم برآورده شود میمون و مبارک نخواهد بود.

روایت دوم
صالح بن عقبه و سیف بن عمیره نقل می‎کنند که علقمة بن محمد الخضرمى گفت: به امام باقر (علیه‎السلام) عرض کردم دعایى به من تعلیم فرمایید که اگر از نزدیک زیارت کردم بخوانم و دعایى که اگر از دور اشاره به سلام کردم بخوانم .
حضرت فرمودند: اى علقمه هر گاه تو اشاره به سلام نمودى و دو رکعت نماز را خواندى هنگام اشاره به آن حضرت بعد از تکبیر این قول - زیارت عاشورا - را بگو . پس اگر تو این زیارت را خواندى دعا کرده‎اى به آنچه که ملائکه زائر حسین دعا می‎کنند و خداوند صد هزار هزار درجه براى تو می‎نویسد و مانند کسى هستى که با امام حسین(علیه‎السلام) شهید شده و در درجات آنها شرکت کرده باشد و براى تو ثواب زیارت هر پیغمبر و رسول و هر زائرى که امام حسین(علیه‎السلام) را زیارت کرده نوشته شود.
بعد از نقل زیارت علقمه می‎گوید: امام باقر(علیه‎السلام) به من فرمودند اگر بتوانى هر روز در خانه خود این زیارت را بخوانى تمام این ثواب‎ها براى تو خواهد بود.

روایت سوم
شیخ در مصباح از محمد بن خالد طیالسى و او از سیف بن عمیره نقل می‎کند که گفت پس از آن که امام صادق(علیه‎السلام) از حیره به مدینه تشریف بردند با صفوان بن مهران و جمعى دیگر از اصحاب به نجف اشرف رفتیم. پس از آن که زیارت امیرالمؤمنین(علیه‎السلام) فارغ شدیم صفوان خود را به طرف قبر حضرت سیدالشهداء نمود و به ما گفت از این مکان آن حضرت را زیارت کنید که من در خدمت امام صادق(علیه‎السلام) بودم که از این مکان آن حضرت را زیارت نمود.
صفوان گفت در خدمت امام صادق(علیه‎السلام) به این مکان آمدیم چون آن حضرت زیارت عاشورا خواندند پس از خواندن دو رکعت نماز، این دعا را هم خواندند. آنگاه حضرت به من فرمودند: اى صفوان مواظب این زیارت و دعا باش و اینها را بخوان که من ضامن می‎شوم هر کس این زیارت و دعا را چه از دور و چه از نزدیک بخواند زیارتش مقبول شود و سعیش مشکور گردد و سلامش ‍ به آن حضرت برسد و حاجت او از طرف خداوند برآورده شود و به هر مرتبه‎اى که بخواهد برسد و او را نومید برنگردانند. آنگاه شروع به خواندن زیارت عاشورا کرد و بعد از نماز زیارت، دعاى علقمه را که پس از زیارت عاشورا می‎خوانند، خواند.
"سیف بن عمیره" می‎گوید به صفوان گفتم وقتى علقمة بن محمد زیارت عاشورا را براى ما نقل کرد این دعا را نگفت .
صفوان گفت در خدمت امام صادق(علیه‎السلام) به این مکان آمدیم چون آن حضرت زیارت عاشورا خواندند پس از خواندن دو رکعت نماز، این دعا را هم خواندند. آنگاه حضرت به من فرمودند: اى صفوان مواظب این زیارت و دعا باش و اینها را بخوان که من ضامن می‎شوم هر کس این زیارت و دعا را چه از دور و چه از نزدیک بخواند زیارتش مقبول شود و سعیش مشکور گردد و سلامش ‍ به آن حضرت برسد و حاجت او از طرف خداوند برآورده شود و به هر مرتبه‎اى که بخواهد برسد و او را نومید برنگردانند.
ای صفوان من این زیارت را با این ضمان از پدرم یافتم و پدرم از پدرش على بن الحسین(علیهماالسلام) با همین ضمان و او از امام حسین(علیه‎السلام) با همین ضمان از برادرش امام حسن(علیه‎السلام) با همین ضمان و امام حسن(علیه‎السلام) از پدرش امیرالمؤمنین(علیه‎السلام) با همین ضمان و امیرالمؤمنین از رسول خدا(صلى الله علیه و آله) با همین ضمان و رسول خدا(صلی الله علیه آله) از جبرئیل با همین ضمان و جبرئیل این زیارت را با همین ضمان از خداى عز و جل یافت و خداى عز و جل به ذات خود قسم خورده است که هر کس امام حسین(علیه‎السلام) را با این زیارت از دور یا از نزدیک زیارت کرده و با این دعا، دعا کند، زیارت او را قبول می‎کنم و خواهش او را هر قدر که باشد مى‎پذیرم و سؤالش را عطا مى‎کنم، پس ناامید از طرف من برنمی‎گردد بلکه مسرور و خوشحال، با حاجت روا شده و فوز بهشت و آزادى از آتش برمی‎گردد و شفاعت او را درباره هر کس غیر از دشمن اهل بیت قبول مى‎کنم .
آنگاه صفوان گفت که حضرت صادق(علیه‎السلام) به من فرمودند: هر وقت حاجتى برایت پیش آمد در هر مکانى که هستى زیارت این دعا را بخوان و حاجت خود را از خداوند بخواه که برآورده مى‎شود و خداوند و رسول او خلف وعده نمى‎کنند.
نیز اگر چه در خبر علقمه زیارت عاشورا اختصاص به روز عاشورا دارد ولى در خبر صفوان آمده که امام فرموده اگر بتوانى امام حسین علیه السلام را هر روز به این زیارت بخوانى بجا آورد که تمام این ثوابها براى تو خواهد بود. بلکه در عبارت کامل الزیارة آمده است که اگر بتوانى هر روز عمرت این زیارت را بخوان .
نیز براى برآمدن حاجات و امور مهم ، خواندن زیارت عاشورا بسیار مجرب است و در ذیل خبر صفوان فرمود هر گاه برایت حاجتى پیش آید این زیارت را بخوان در هر کجا که باشى و حاجت خود را از خداوند سئوال کن که برآورده می‎شود.
علماء براى برآمدن حاجات چهل روز پیاپى خواندن زیارت عاشورا را در ساعت معین بسیار مجرب دانسته اند، گر چه در روایت چهل روز وارد نشده ولى تجربه اینمطلب را ثابت نموده است .
۰

مراسم شیرخوارگان در مسجد جامع سرمست

مراسم شیرخوارگان


مراسم شیرخوارگان حسینی یکی از مناسک مذهبی

بزرگداشت عاشورا است که به یادکودکان کشته شده

درکربلاهمه ساله درنخستین جمعه ماه محرم برگزارمی گردد.


مکان:مصلای مسجد جامع سرمست

موعود:جمعه 24/07/1394ساعت9صبح

مصادف با دوم محرم الحرام1436ه.ق

۰

دعا موقع سر بریدن گوسفند در روز عید قربان

- دعای موقع ذبح گوسفند یا گاو در روز عید سعید قربان به نقل از مناسک امام خمینی (قدّس سرّه):
«وَجَّهْت ُ وَجْهِی َ لِلَّذِی ْ فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأرْضَ حَنِیْفاَ مُسْلِماَ وَما أنا مِن َ الْمُشْرِکِیْنَ إنَّ صَلاتِی ْ وَ نُسُکِی ْ وَ محیایَ وَمَماتیِْ لِلّه رَبِّ الْعالَمِیْن َ لاشَریْک َ لَهُ‌ وَ بِذالِک َ اُمِرْتُ وَ أنا مِنَ الْمُسلِمِیْن َ، ألَّلهُمَّ مِنْک َ وَ لَکَ‌ بِسْمِ الله ِ وَالله ُ أکْبَرُ،‌ ألَّلهُمَّ تَقَبَّل مِنـِّی»

۰

اشعار فراق امام زمان(ع)

..

جمعه ها گذشت و نگار من نیامد        دل به جان رسید و دلدار من نیامد

 مردم از جدایی         یابن الحسن کجایی

 کی شود که من با، دو چشم پر ستاره       ماه عالم آرا، تو را کنم نظاره

ای نهان ز چشمم، تو دادی، دو چشم خونفشان مرا      
 گه به کوه و گاهی، به صحرا، کردی تو سرگردان مرا

 ای دل آرا بیا ، یوسف ما بیا        وای از این غم جدایی

بی تو ای بهارم چو برگ خشک و زردم       با دل شکسته دنبال تو بگردم

 مردم از جدایی        یابن الحسن کجایی

بی تو ای مسیحا، نمانده، به سینه من یک نفس          
کن مرا نگاهی، که من را، یک گوشه چشم تو بس

ای دل آرا بیا، یوسف ما بیا         وای از این غم جدایی

*******************************************

ای آنکه گل به نازی روی تو ناز نیست      با یاد روی تو به بهشتم نیاز نیست

 بر سر در حریم عبادت نوشته اند      با ا... نماز بی گل رویت نماز نیست

 در ندبه خوانده ام که به جز باب تو دریسدالابواب الابابه)    بر روی سائلان تهی دست باز نیست

 وقتی که دست من به گدائی شود بلند       جز بر در تو بر در دیگر دراز نیست

در جلوه نازتر ز بهشتی ، ولی به جود      دست کریم تو، به گدایان به ناز نیست

*******************************************

بیا تا کی نهادی سر به صحرا یا اباصالح        بتاب ای آفتاب عالم آرا یا اباصالح

 بیا ای وارث حیدر که زخم سینه ی زهرا       ز شمشیر تو می گردد مداوا یا ابا صالح

در و دیوار بیت وحی می گوید با تو پیوسته       که اینجا مادرت افتاده از پا یا اباصالح

 میان دشمنان نقش زمین شد مادرت زهرا        بگو آندم چه حالی داشت مولا یا اباصالح

 چرا مخفی است قبر فاطمه در شهر پیغمبر      بیا و پرده از این راز بگشا یا اباصالح

*******************************************

به سوی تو، به شوق روی تو، به طرف کوی تو، سپیده دم آیم، مگر ترا جویم، بگو کجایی

 نشان تو، گه از زمین گاهی، ز آسمان جویم، ببین که بی پروا، ره تو می پویم، بگو کجایی

کی، رود رخ ماهت از نظرم        به غیر نامت، کی نام دگر ببرم

 اگر ترا جویم، حدیث دل گویم، بگو کجایی       به دست تو دادم، دل پریشانم، بگو کجایی

روزی صدبار،اگه گناه کردم،دل تورو لرزوندم،چشاتو گریوندم،ولی دوستت دارم،خودت میدونی

 مولا مولا ،تو رو به پهلوی، شکستۀ مادر، ز تقصیرم بگذر، تو دل گدا تو نمی سوزونی

 آه غم تو آتش زد بر دل من دل من        خودت از این دوری خسته تری گل من گل من

*******************************************